Když přemýšlím o jakémkoli trendu v oblékání, dostanu se k tomu, jestli bylo dřív vejce nebo slepice. Kdo vlastně určuje trendy? Lidé v ulicích nebo nadnárodní firmy, co trendy vybrousí na základě svého pozorování kultury obecně? Nejblíže pravdě je kombinace obojího. Tvůrci oděvních trendů analyzují širší kontext společnosti, pozorují osobnosti i obyčejné lidi v ulicích ( v tomto případě spíš ty, co slepě nenásledují právě probíhající trend, ale tvoří si svůj vlastní styl). Filmy, klipy, dnes i sociální sítě a influencery.
Co se bude nosit letos na jaře a v létě se začalo tvořit před 2 lety. Na veletrzích látek, z nichž pak vznikaly kolekce spring/summer 2020, předváděné v 2. polovině roku 2019. Barevné, střihové a materiálové elementy, které jsou nositelné a nepříliš drahé na výrobu, se přelévají do kolekcí konfekčních značek a oděvních řetězců.
Hlavně udržitelně
Jedním z nejsilnějších trendů je udržitelnost. I když někdy jen ve formě PR kroků, prázdného „lakování“ reality na zeleno. Nicméně i malý krok se počítá. A tak vznikají kolekce recyklací zbytků z minulých kolekcí, limitované kolekce z přírodních materiálů atd. To vše minimálně přitahuje pozornost k tématu osvícenějšímu nakupování. O udržitelném přístupu ke své skříni píšu v jednom z předchozích článků (odkaz).
Časopisy začínají využívat ve svých módních story kousky ze second handu, inspirují články o tzn. „efektivním“ šatníku. Šatníku v němž jsou materiálově kvalitní, vzájemně kombinovatelné stálice. Z nichž poskládáte oblečení do kanceláře, na víkend v přírodě i do divadla.
Barva roku 2020
Miluji modrou barvu a tak mě potěšilo, když se oficiální barvou roku 2020 stala 19-4052 Classic Blue. Ne že by se mi loňská korálová nelíbila, ale modrá je prostě dobrá. Celá jednoduchá skandinávská móda je postavená na 4 barvách a ve Stockholmu nepotkáte špatně oblečenou ženu. Má tmavomodré sako, béžový kabát a zbytek už je jen černobílé.
Světle modrá evokuje léto a v modrobílém proužku prostě musíte někam k vodě či moři. Osobně mám ráda i květinové vzory v modrobílé, nejvíce na rozevlátých letních šatech.
Kupte si kvalitní sako, košili či šaty v klasické modré, budete momentálně in, ale s velkou pravděpodobností daná věc bude in i za 5 let. Jen nesmí být polyesterová a po 3 vypráních ztratit polovinu svojí barvy.
Parisian chic
Francouzská elegance, styl oblékání a šmrnc je jedním z nejvíc googlených pojmů na internetu. K pruhovanému tričku přidejte baret a co třeba puntíkatou sukni? Puntík je totiž dalším letošním velkým trendem, ze kterého mám radost. V průběhu času se u mě sice mění preferovaná velikost puntíku, barevnost, ale vzor je to velmi ženský a tak ho mám ráda. Nejvíce na zavinovacích šatech nebo maxi sukni. Nemáte náhodou něco puntíkatého ve skříni? Vyndejte to, zkombinujte s nějakým základním kouskem a je to. Nemusíte si v řetězci koupit dalších 5 puntíkatých blůz z nekvalitního materiálu a pokud si chcete udělat radost novou akvizicí, zkuste něco z druhé ruky.
S kůží na trh
Kožené nejen kabáty, ale i šaty, kalhoty, sukně či košile…ve všech barvách a tvarech. To se objevuje v trendech pro tento rok. Trochu mne tedy zaráží, že se proti tomu nevede křížová výprava od odpůrců kožešin a masa, ale možná to je jen otázka času. Kůži považuji za krásný materiál a moje černá bunda je věc, kterou si vezmu do hrobu. Ve svém projektu @revamped.cz momentálně hledám v second handech ty nejkvalitnější kožené bundy a saka a těší mne, že je o ně zájem. U většiny z nich nepoznáte, že jsou nošené, kůže je velmi trvanlivá a odolná.
Na trhu se objevil nový pojem – veganská kůže. Je to klasicky marketingový trik..zní to dobře, ale je to dobře známá koženka, neboli umělá kůže. Přírodním materiálem je vlastnosti skutečné kůže velmi těžko napodobit, nejblíže je jí materiál, který se vyrábí z lisovaného odpadu ze zpracování ananasů.
Pokud ještě nemáte svoji nadčasovou koženou bundu či sako, je čas na jeho pořízení. Jedná se sice o nákladnější věc, ale tzn. „cost-per-wear“ (cena za 1 obléknutí) bude nízká, protože ji budete nosit často. Nebo vychytejte jednu ze slevových akcí (Dny Ona Dnes, Marianne Days apod.) a investujte chytře. A pak je tu opět můj oblíbený second hand, objev kvalitní bundy vás uspokojí hned v několika aspektech. Cenou, udržitelným nákupním rozhodnutím a tím, jak vám bude slušet.
Záře neonů
No a pokud chcete opravdu zazářit, je tu trend, který jsem si nechala nakonec, protože věřím, že je jen krátkodobý. Neonové barvy. Oblečení, které Vás katapultuje do 80. let, diskoték a pouťových stánků. Žlutá, zelená, růžová, oslepit se můžete jakoukoli z nich. A vytáhněte ze šuplíku ty svítivé kruhy, co jste si před 30 lety koupily na pouti. A nebo ne, pokud nechcete.
Protože jakýkoli trend by neměl být diktát a rozhodujícím faktorem při výběru je vaše osobnost.
Hezké jaro!