8 minerálů zásadních pro naše zdraví

Samozřejmě, že potřebných minerálů pro optimální fungování těla je podstatně více. Nedostatek některého z těchto 8 však způsobuje zdravotní problémy nejrychleji. Jak se dále dozvíte, většina z těchto minerálů funguje ve vzájemné součinnosti a proto nedostatek jednoho z nich komplikuje pozitivní účinky ostatních.



1. Chlorid sodný (sůl)

Chlorid sodný je obyčejná kuchyňská sůl a přirozeně se vyskytuje ve většině potravin. Oba prvky (sodík a chlorid) jsou rozhodující pro řízení množství vody v těle a jeho acidobazické rovnováhy. Sůl také pomáhá svalovým kontrakcím.

Většina lidí jí příliš mnoho soli, což může způsobit vyšší krevní tlak, srdeční choroby a mrtvici. Zpracované potraviny obsahují často hodně soli, ačkoli se výrobci snaží snižovat její obsah.

Zkontrolujte popisky s obsahy látek: pokud vidíte hladinu sodíku v gramech, vynásobte to 2,5, abyste získali obsah soli.

Bez soli to nejde, ale ta je asi jediná sloučenina z dnešního seznamu, kterou bychom měli v dnešní době omezovat. 

ZDROJE

Všechna jídla, zvláště s vysokým stupněm zpracování potravin a stolní sůl.

2. Zinek

Přestože je zinek nezbytný v jenom nepatrném množství, jeho role je nezastupitelná. Je nezbytný pro normálním dělení buněk, jejich růst a opravy, a to také pro imunitní systém a pro rozvoj reprodukčních orgánů a hormonální rovnováhu. Ústřice jsou skvělým zdrojem zinku, a možná proto mají pověst  afrodiziaka.

Zinek také pomáhá regulovat náladu a chuť k jídlu, rovněž pomáhá při trávení sacharidů, bílkovin a tuků.

ZDROJE

Ryby a měkkýši, libové červené maso, drůbež, celozrnné pšeničné klíčky, ořechy,  semena, sójové boby, vejce a mléčné výrobky.

3. Draslík

Draslík funguje ve spojení se sodíkem a chloridem a reguluje množství vody v těle a rovnováhu kyselin a zásad v těle. Pomáhá také nervům a svalům správně fungovat, snižuje a reguluje vysoký krevní tlak, udržuje zdravé srdce a zmírňuje únavu, podrážděnost a zmatenost.

Starší lidé jsou naopak ohroženi příliš velkým množstvím draslíku v těle, protože jejich ledviny jsou méně schopné vylučovat jeho přebytek.

ZDROJE

Mnoho druhů ovoce a zeleniny, ale zejména banány, pomeranče, rajčata, mangold, špenát, žampiony, fenykl (nejlépe syrový), červená řepa a brambory, stejně jako luštěniny, sójové výrobky, otruby a snídaňové cereálie, maso, drůbež a ryby .

4. Selen

Selen působí společně s dalšími antioxidanty, jako je vitamin E, a je nezbytný pro normální fungování imunitního systému a štítné žlázy. Má se za to, že pomáhá chránit před rakovinou, zvyšuje plodnost mužů a reguluje astma.

ZDROJE

Arašídy, játra, měkkýši, kaviár, ryby (zejména tuňák v konzervách), houby, česnek, vaječný žloutek, sezamová a slunečnicová semínka, pšeničné klíčky a pšenice, oves a rýže.

5. Fosfor

Fosfor, který je životně důležitý pro zdravé kosti a zuby, pomáhá také regulovat energii, kterou potřebují tělesné buňky. Vyskytuje se ve všech živočišných i rostlinných bílkovinách. Takže je třeba hlídat optimální přísun bílkovin do těla. Také potraviny bohaté na vápník pomáhají zpracování fosforu, stejně tak vitamín D.

ZDROJE

Celozrnné výrobky, mléčné výrobky, červené maso, drůbež; mořské plody, luštěniny, sójové výrobky, ořechy a semena.

Chlorid sodný je obyčejná kuchyňská sůl a přirozeně se vyskytuje ve většině potravin. Oba prvky (sodík a chlorid) jsou rozhodující...

6. Hořčík

Hořčík pomáhá tělu zpracovávat tuky a bílkoviny a budovat silné a zdravé kosti a zuby. Spolu s vápníkem, sodíkem a draslíkem také usnadňuje svalové kontrakce a přenos nervových signálů a pomáhá kontrolovat hladinu vápníku v krvi. Je také užitečným pomocníkem při relaxaci a spánku. 

ZDROJE

Zelí (nejlépe syrové), okra, artyčoky, batáty, maso, zvěřina a drůbež, sušené ovoce, zejména fíky, slunečnicová a sezamová semínka a ořechy, jako para ořechy, kešu, mandle a arašídy.

7. Žělezo

Železo je důležité pro růst a vývoj a zásadní pro tvorbu zdravých krvinek, které přenášejí kyslík v těle, a proto nám pomáhá cítit se zdravě a mít dostatek  energie.

Špatná zpráva pro vegetariány je, že železo ze živočišných produktů se vstřebává podstatně snadněji než z rostlin. Vylepšit se to ale dá, pokud jíte spoustu potravin bohatých na vitamín C. Ten správnému vstřebávání železa z rostlin  pomáhá.

ZDROJE

Játra, libové červené maso, měkkýši a konzervované ryby, vaječné žloutky, obohacené snídaňové cereálie, sušené ovoce, jako jsou švestky, meruňky a fíky, ořechy, semena, tmavě listová zelenina a mořské řasy, pečené fazole a jiné luštěniny a ovesné a pšeničné otruby .

8. Vápník

Vápník je nezbytný pro naše kosti a zuby a pomáhá správným kontrakcím našich svalů, a pozor včetně srdce. Laktóza, cukr obsažený v mléce, které je jeho bohatým zdrojem, napomáhá jeho absorpci.

ZDROJE

Mléčné výrobky, sardinky a konzervované ryby (pokud budete jíst kosti), zelená listová zelenina, okra, sójové výrobky, mandlové mléko, ořechy, semena, tahini, sušené ovoce, jako jsou meruňky a celozrnný chléb.

  • Dlaší články autora
Pavel Pulkráb

Pavel je jedním z otců zakladatelů tohoto webu. Rozhodl se, že zúročí své zkušenosti a pokusí se pomoci lidem v situacích, které je zaskočily nepřipravené. Rád říká, že je asi nejstarším člověkem v Čechách, který založil start-up. Již několik let se úspěšně věnuje vlastnímu podnikání v oblasti správy majetku a kryptoměn. Mentoruje projekty a managery. Zjistil, že život v 50+ ho překvapivě baví víc než dřív.

follow me

Jak hodnotíte tento příspěvek?

Klikněte na hvězdičky a ohodnoťte!

Průměrné hodnocení 4 / 5. Hodnotilo: 2

Zatím žádné hodnocení! Buďte první, kdo ohodnotí tento příspěvek.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *