Výhody aerobních cvičení

Aerobní zdatnost se někdy nazývá srdeční a plicní zdatnost, kardiovaskulární zdatnost nebo prostě výdrž. Je to to, co většina lidí považuje za „fitness“. Pokud nejste aerobně fit, snadno se zadýcháte při svižné chůzi, chůzi do kopce, kratším běhu, někdo dokonce při jakémkoli svižnějším pohybu. Pokud pravidelně aerobně cvičíte své srdce a plíce, postupně se aerobně přizpůsobujete. Jak to jednoduše vysvětlit? Vaše plíce zvyšují svou kapacitu, přijímají s každým dechem více vzduchu a vaše srdce dělá svou práci efektivněji, pumpuje více krve a kyslíku do těla s každým úderem. Takže srdce, které je fit  často bije pomaleji než srdce netrénované.



Všechna aerobní cvičení zrychlují Váš tep. Mezi aerobní tréninkové aktivity patří: chůze, jogging, jízda na kole, plavání, aerobik, stepování, veslování. Čím lepší máte kondici, tím těžší máte úkol se zlepšit.

Existuje mnoho úrovní aerobní zdatnosti. Ne každý musí – nebo skutečně může – dosáhnout stejné úrovně. Pro každodenní život a výhody, spojené s dobrou kondicí může stačit jen mírné zvýšení aerobní zdatnosti. Není důvod pomýšlet hned na zdatnost profesionálních sportovců.

Zde je seznam výhod, které vám zlepšení aerobní zdatnosti může přinést:

Můžete více jíst. Při hubnutí můžete jíst více nebo teoreticky hubnout pomalu, aniž byste konzumovali méně, protože aerobní cvičení spaluje více kalorií než jakákoli jiná forma cvičení. Je to proto, že zvýšená absorpce kyslíku a úsilí zrychluje  Váš metabolismus, nejen při cvičení, ale také po určitou dobu poté, co už jste přestali. Malá, hlavně pravidelná aerobní cvičení udržují Váš metabolismus trvale zvýšený!

Méně hladu. Většina lidí, kteří pravidelně aerobně cvičí, mají lepší  stravovací návyky, včetně menší touhy po sladkých a tučných jídlech a mají menší sklony k pití alkoholu nebo kouření.

Zvýšená výdrž. Budete mít více energie, abyste se vypořádali s každodenními činnostmi jako je chůze, tlačení kočárků a chůze do kopce, schody. Pokud jste na procházkách vždycky zaostávali, je skvělé, když se dostanete do pozice toho, kdo ostatní popohání.

Úleva od stresu. V mnoha testech bylo zjištěno, že aerobní cvičení snižuje hladinu stresu a přináší relaxaci a pohodu.

Snížené riziko kardiovaskulárních (srdečních) chorob a selhání. Aerobní aktivita snižuje krevní tlak a zvyšuje hladinu lipoproteinů v krvi, které chrání srdce. Zvýšením průtoku krve koronárními tepnami se také snižuje riziko jejich ucpání. Pohyb kromě již zmíněného pomáhá srdci tím, že pomáhá snižovat hmotnost a stres.

Zlepšená cirkulace krve Vás pomůže snížit pocit chladu.

Kvalita pleti. Dodatečný přísun kyslíku a krve do pokožky vede ke zdravé zářící a hladší pokožce, která má sklon ke tvorbě menšímu počtu skvrn a méně otevřených pórů. Prokrvení pokožky hlavy vede i ke zlepšení kondice vlasů.

Ztráta tělesného tuku z celého těla. Aerobní cvičení urychluje spalování tělesného tuku. To ve spojení s tím, že velké svaly těla používané při aerobní aktivitě zesílí a zpevní a tělo se vytvaruje žádoucím směrem.

Podpora trávení. Rychlost trávení a vylučování potravy se zrychluje. Aerobní aktivita spojená se zdravým stravováním zmírňuje problémy strávením a zácpou.

Kvalita spánku. Lidé, kteří pravidelně aerobně cvičí mají kvalitnější, hluboký, osvěžující spánek.

Snížení premenstruačních symptomů, jako jsou křeče v žaludku a napětí.

Pravidelná aerobní aktivita po menopauze zvyšuje hustotu kostní tkáně a snižuje riziko osteoporózy v nohou.

Zvýšený výkon mozku s  schopnosti soustředění se. To je způsobeno zvýšeným průtokem kyslíku do mozku.

Psychická pohoda. Budete se cítit podstatně lépe, budete méně  depresivní a letargičtí. Důvodem je částečně zvýšený příjem kyslíku, který působí jako tonikum na vaše tělo a mozek, a částečně je to způsobeno uvolňováním endorfinů („šťastné hormony“).

Lepší sexuální život a zvýšené libido. Ze stejných důvodů uvedených výše.

Větší mobilita a pohodu do stáří.

Pochopení a přijetí uvedených výhod aerobního cvičení Vám může pomoci k rozhodnutí začít se každý den více pohybovat. Je třeba začít hned a po malých dávkách, které budete postupně zvyšovat. Rozhodně se nesnažte uběhnout maraton, když jste posledních 20 let strávili za volantem a u televize.

Hodně štěstí.

  • Dlaší články autora
Pavel Pulkráb

Pavel je jedním z otců zakladatelů tohoto webu. Rozhodl se, že zúročí své zkušenosti a pokusí se pomoci lidem v situacích, které je zaskočily nepřipravené. Rád říká, že je asi nejstarším člověkem v Čechách, který založil start-up. Již několik let se úspěšně věnuje vlastnímu podnikání v oblasti správy majetku a kryptoměn. Mentoruje projekty a managery. Zjistil, že život v 50+ ho překvapivě baví víc než dřív.

follow me

Jak hodnotíte tento příspěvek?

Klikněte na hvězdičky a ohodnoťte!

Průměrné hodnocení 0 / 5. Hodnotilo: 0

Zatím žádné hodnocení! Buďte první, kdo ohodnotí tento příspěvek.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *