Pohyb = životabudič

Pozoruji lidi kolem sebe, kteří jsou podobného věku jako já a myslím si, že během několika vteřin poznám, jestli se věnují pohybu nebo nikoli. Už jenom z energie jejich chůze se to pozná. Z koordinace pohybů také.



Proto jsem začal zjišťovat informace o tom, kolik času by člověk měl věnovat pravidelnému pohybu, aby se udržel v relativně slušné kondici. Neberu si za příklad Jaromíra Jágra, ale průměrného občana kolem 50.

Jako motivaci na začátek si vezmu citát profesora Pirka: “Pohyb Vám nepřidá roky života, ale přidá život Vašim letům”.

Kolik času byste měli cvičit každý den?

Překvapivě málo stačí. Absolutní minimum pro zlepšení kondice i u docela líného a nepobybujícího se člověka je přibližně jedna hodina týdně „strukturovaného“ pohybu /cvičení. A pokud to  půjde, tak  navíc „tolik“, kolik  můžete do své každodenní činnosti přidat dalších pohybových aktivit. 

Pokud vám nějaké zdravotní nebo fitness testy neukázaly, že jste na tom se zdravím nebo s pohybovým aparátem nějak “hodně špatně”, měli byste rozdělit tuto hodinu strukturovaného cvičení na půl hodiny aerobních aktivit a půl hodiny posilování/protahování (o jeho důležitosti jsme už psali). A každou z těchto půl hodin byste měli rozdělit stejně rovnoměrně během týdne (např. tři desetiminutové posilovačky/protahovačky  a dvě patnáctiminutové nebo tři desetiminutové aerobní aktivity. 

Pokud jste na tom tedy “hodně špatně”, poraďte se s lékařem. Ale to není případ drtivé většiny z nás.

Zlepšení pocítíte hned

I s pouhým hodinovým cvičením týdně, pokud se neustále snažíte zlepšit (tj. v případě aerobní aktivity, chodíte delší vzdálenosti, nebo chodíte rychleji, nebo v případě posilování /protahování, děláte těžší cviky, pocítíte pozitivní posuny ve Vaší kondici a celkovém dobrém pocitu velmi rychle.

Ale samozřejmě, pokud můžete a budete se pohybu věnovat déle, pak to bude mnohem lépe. Většina lékařů a i odborníků v oblasti fitness souhlasí s tím, že tři dvacetiminutová aerobní cvičení týdně jsou ideální pro zlepšení Vaší aerobní zdatnosti. Takže pokud najdete devadesát minut týdně, možná byste mohli provádět tři dvacetiminutové aerobní cvičení a tři desetiminutové posilovací  protahovací cvičení, nebo tři aerobní cvičení a jedno třicetiminutové posilovací/protahovací cvičení.  Vymyslet si vlastní program může být velmi zábavné. Navíc nikdo jiný nezná Vaše tělo lépe, než Vy sami. A pamatujte si,  že každý týden nemusíte dělat totéž.

Nejjednodušší, co můžete ve skutečnosti udělat,  je začít chodit. Chůze je pro většinu lidí ideální aerobní aktivitou. Pokud k tomu přidáte deset minut třikrát týdně posilování, jste na doporučeném minimu. Ale znovu opakujeme. Ta hodina, je opravdové minimum. Z vlastní zkušenosti mohu říct, že kdybych se hýbal opravdu jenom tu hodinu týdně, už bych byl po smrti. Ale pokud se nehýbete vůbec, ta hodina na vás bude působit opravdu blahodárně. Stojí to zato!

  • Dlaší články autora
Pavel Pulkráb

Pavel je jedním z otců zakladatelů tohoto webu. Rozhodl se, že zúročí své zkušenosti a pokusí se pomoci lidem v situacích, které je zaskočily nepřipravené. Rád říká, že je asi nejstarším člověkem v Čechách, který založil start-up. Již několik let se úspěšně věnuje vlastnímu podnikání v oblasti správy majetku a kryptoměn. Mentoruje projekty a managery. Zjistil, že život v 50+ ho překvapivě baví víc než dřív.

follow me

Jak hodnotíte tento příspěvek?

Klikněte na hvězdičky a ohodnoťte!

Průměrné hodnocení 3.6 / 5. Hodnotilo: 5

Zatím žádné hodnocení! Buďte první, kdo ohodnotí tento příspěvek.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *