Sauna – elixír mládí II

Jak jsem slíbil minule, tak konám. Dnes to bude o prokazatelných zdravotních účincích sauny na náš organismus.



Zlepšení a posílení imunitního systému – o tom už jsme psali jako o pravděpodobně nejdůležitějším účinku suny.

Posílení srdce a kardiovaskulárního systému – v sauně se naše srdce namáhá stejně jako při sportovním výkonu a tak dochází ke stejnému účinku, jako při něm. Spory se vedou o vhodnosti sauny pro kardiaky. Nejsem lékař, ale co vím obecně i kardiaci by měli své srdce posilovat. Takže se domnívám, že sauny s nižší teplotou jako jsou tropické, či solné vy mohli kardiaci využít.

Detoxikace těla – je pravděpodobně ten druhý nejznámější příznivý efekt sauny. V horku sauny dochází k silnému pocení, díky čemuž se z těla vyplaví velké množství škodlivých látek. Pro tělo se jedná o ten nejpřirozenější způsob jak se pročistit – oproti například různým detoxikačním tabletkám.

Zdravější kůže – zde je nutno zdůraznit, že kůže je největší tělesný orgán.  Částečně jím dýcháme a částečně se jím pomocí potu tělo zbavuje odpadních látek. V sauně navíc docílíte rychlejší odstranění odumřelých částí povrchu kůže a tím i její obnovu. Tento efekt bude asi velmi důležitý pro ženy, protože kůže je po sauně nejen vyčištěná, ale má i mladší a vzhled. 

Zdravější vlasy  – pokud chcete ušetřit za drahé přípravky na vlasy s roztodivným chemickým složením a dáváte přednost jednoduchým, přírodním procesům, finská sauna je pro vaše vlasy to pravé. V teple sauny se aktivují mazové žlázy což vzhledu vlasů silně prospívá.

Hubnutí v sauně – nepřináším nový “zaručený recept” na hubnutí. Pobyt v sauně je pro tělo náročný. Výrazně se zvyšuje aktivita srdce, organismus navíc musí ochlazovat vnitřní orgány, u kterých je třeba udržovat stabilní teplotu. Všechny tyto procesy spotřebovávají výrazné množství energie. Zároveň kůže nevylučuje pouze pot, ale i menší množství tuku a cholesterolu.

Zrychlená regenerace relaxace – sauny často najdete ve fitness centrech, což má svůj důvod. Tělo reaguje na teplo zrychlením srdeční činnosti, což vede k většímu zásobování unavených svalů živinami v krvi. Regenerace po sportu a nejen po něm je tak mnohem rychlejší.

Snížení hladiny stresu – sauna uvolňuje a odlehčuje napětí, zmenšuje úzkost a agresivitu a přitom povzbuzuje. Při pobytu v sauně se vyplavují endorfiny, hormony štěstí, který podporuje dobrou náladu. I proto má saunování výrazný vliv na tzv. neurovegetativní systém: po sauně se dobře spí, saunování odstraňuje migrénové bolesti, vede k osvěžení a uklidnění, k útlumu předchozího vzrušení, k ústupu tísnivých pocitů, nervozity, neklidu a nechutenství.

Blahodárné účinky finské sauny jsou rozmanité a tento výčet rozhodně není kompletní. Jsme si jistí, že při osobní návštěvě sauny na sobě poznáte další pozitivní účinky.  

Příště o účincích sauny na mozek, vztahy a business.

  • Dlaší články autora
Pavel Pulkráb

Pavel je jedním z otců zakladatelů tohoto webu. Rozhodl se, že zúročí své zkušenosti a pokusí se pomoci lidem v situacích, které je zaskočily nepřipravené. Rád říká, že je asi nejstarším člověkem v Čechách, který založil start-up. Již několik let se úspěšně věnuje vlastnímu podnikání v oblasti správy majetku a kryptoměn. Mentoruje projekty a managery. Zjistil, že život v 50+ ho překvapivě baví víc než dřív.

follow me

Jak hodnotíte tento příspěvek?

Klikněte na hvězdičky a ohodnoťte!

Průměrné hodnocení 0 / 5. Hodnotilo: 0

Zatím žádné hodnocení! Buďte první, kdo ohodnotí tento příspěvek.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *