Home office neboli Vaše domácí kancelář

V souvislosti se současnou situací a přicházející krizí, kterou nám přinesla reakce vlády na informace o novém typu koronaviru vyvstává na povrch více otázek než odpovědí. 



Bude náš další život stejný, jako ten před koronavirem? To je otázka, kterou si klade většina lidí. Na toto téma jsme se dočetli spoustu názorů, článků, pojednání. O nějaký další názor či článek virtuální svět určitě obohatím, ale ne dnes a ne teď.

Jedno téma se našimi rozhovory jak s kamarády, tak s obchodními partnery, táhne jako červená nit. Bolesti zad, ať už bederní páteře, krční páteře. Bolesti hlavy, tlak v očích a jejich únava. Tlak v kyčlích a kolenech.

Nemohlo nás to nenapadnout, že se jedná o důsledek radikální změny systému a organizace práce. Vlastně o změnu běžného systému a organizace života. Z běžného způsobu života (ráno děti do školy, dospělí do práce, večer domů, za kulturou, do restaurace, na procházku, o víkendu společné činnosti často spojené s pohybem) se najednou pro velkou část lidí stalo nejen home office, ale přímo home life. Mnoho lidí se ze strachu z nákazy  doma uzavřelo podobně jako lidé za druhé světové války do potemnělých bytů, kde se chránili před nálety.  

To s sebou nutně muselo přinést následky na naší fyzické kondici a na tom, že v souvislosti s prací doma, kde drtivá většina z nám nemá prostředí uzpůsobené na hodiny práce u počítače a papírů. Pokud se jedná o méně početné domácnosti, pracovní místa se většinou vytvářela na jídelních stolech v kuchyni, či na stolcích v obývacích pokojích. Dlouhodobé sezení na kuchyňské židli, nebo na měkké sedací soupravě, která má navíc pro práci zcela nevhodnou výšku se musí časem projevit.

Pokud vezmeme v potaz více početné domácnosti s dětmi, většinou se vytvářela improvizovaná “pracovní místa” v ložnici. Podle našich diskusí si mnoho lidí jako pracovní místo zvolilo přímo postel. Při jednou specifickém zaměstnání je postel samozřejmě naprosto vhodné pracovní místo 😊. Ne tak při běžné a rozšířenější práci s PC nebo notebookem. Pokud máte home office jeden den v měsíci, tak Vaše tělo celodenní pobyt v posteli s počítačem na klíně a hrnkem kafe na nočním stolku bez úhony přežije. Ne však v případě 5 pracovních dní (které ještě o víkendu “vylepšíme” sledováním filmů na stejném místě. 

Ergonomie pracovního prostředí je v podstatě samostatná vědní disciplina. Nejen developeři, ale i výrobci kancelářského nábytku svoje produkty, než jdou do výroby, konzultují s ortopedy, rehabilitačními lékaři,  očními lékaři, psychology. Není divu, když v práci trávíme cca 8 hodin (což je 1/3 pracovního dne). 

A jaký je rozdíl, jestli sedíme 8 hodin na zadku v kanceláři nebo doma? Páteři a kyčlím je to jedno. Následky jsou totožné. Pokud máme v kanceláři kvalitní a hlavně správně seřízenou (nastavenou) židli, správně nastaven počítač, problémy, které s sebou nese sedavé zaměstnání, se s pomocí dalšího vhodného pohybu dají v podstatě eliminovat. To samé platí i při dlouhodobém sezení doma. 

Doma je to minimálně stejně důležité jako v kanceláři. Pokud máme home office, tak navíc přicházíme o pohyb, která máme při přepravě do práce a zpět. Samozřejmě pokud se pohybujeme v MHD, pěšky nebo na kole. 

Mám dlouhodobě vysledováno, že při dnu, kdy pracuji z domova, nachodím  průměrně o 4.500 kroků méně, než při běžném pracovním dni v kanceláři nebo u klientů. A to je pěkná porce zdravého pohybu denně. Opět platí, že pokud prosedíte jeden den v měsíci, o nic nejde. Pokud je to 5 více dnů v týdnu, máme problém. Obrovský problém.

Zcela zásadním tématem se stává kvalita pracovního prostředí doma pro lidi, kteří budou z podstatné části pracovat z domova. U nich došlo nebo dojde k významnému přetečení pracovního času z kanceláře domů. Je jasné, že se to bude týkat velkého počtu lidí. Jedna velká korporace, kde vedu projekt, už schválila home office v rozsahu až 3 dny v týdnu. Jsem si jist, že i státní správa se k částečné práci z domova uchýlí. Zjistilo se totiž, že odpovědní pracovníci jsou efektivní i z domova. A ti neefektivní jsou na tom stejně. Neefektivní jsou i z domova, i z kanceláře. 

Vzhledem k tomu, že toto téma považujeme za zcela zásadní a mající významný vliv na naše zdraví, rozhodli jsme se k jeho řešení přispět a pomoci Vám inspirovat se, jak se nastalé situaci postavit. 

Začali jsme spolupracovat se zajímavým mladými odborníky, kteří vymysleli efektivní “EVOLUČNÍ TERAPII” a svou terapii tak i nazvali. Prvním počinem naší spolupráce je třídílná série článků obsahujících krátká instruktážní videa, ve kterých Vám ukážeme, jak si upravit svou „domácí kancelář“ tak, abyste uměli předejít zdravotním problémům, které s sebou nese sezení a práce u nevhodně vybraného a upraveného nábytku. Každý z dílů je zaměřen na samostatné téma a tak se postupně dozvíte jak správně:

Závěrem můžeme jenom doporučit připojit se k jejich profesionálně vedené sérii cvičení směřujících ke zlepšení celkové fyzické kondice. Není třeba zdůrazňovat, že pravidelné cvičení podle jejich instrukcí vede velmi rychle ke zlepšení i psychické kondice.

  • Dlaší články autora
Pavel Pulkráb

Pavel je jedním z otců zakladatelů tohoto webu. Rozhodl se, že zúročí své zkušenosti a pokusí se pomoci lidem v situacích, které je zaskočily nepřipravené. Rád říká, že je asi nejstarším člověkem v Čechách, který založil start-up. Již několik let se úspěšně věnuje vlastnímu podnikání v oblasti správy majetku a kryptoměn. Mentoruje projekty a managery. Zjistil, že život v 50+ ho překvapivě baví víc než dřív.

follow me

Jak hodnotíte tento příspěvek?

Klikněte na hvězdičky a ohodnoťte!

Průměrné hodnocení 0 / 5. Hodnotilo: 0

Zatím žádné hodnocení! Buďte první, kdo ohodnotí tento příspěvek.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *